9 januari 2018

Nytt år

Jag går rosenskinnad ut på torget. Studsar inte fram, precis. Höjer inte mina händer mot skyn och jublar. Nej, det gör jag inte. Osäker. Vad var det som hände där inne på det knökfulla caféet? Fattar inte att folk kan vara så infernaliskt elaka mot varann, om struntsaker. Nej, det gör jag inte. Förbluffande. Ja, jag vet, vi väljer våra strider. Och när jag fortsätter till fots tänker jag "snart framme", "snart hemma". Och det är vinter, sen kväll. 2018.

Amerikat. Krävs tydligen inte mycket för att bli president i det fejkade och trumpiga landet. Inget ont om Oprah Winfrey men efter hennes brandtal på Golden Globe-galan nyligen lyfts hon fram som en möjlig presidentkandidat 2020!

Filmer. Bockat av på min bucketlist: En man som heter Ove (SVT, fr. 2015). Fe de Etarras (Netflix, 2017). Mannen i väggen (Netflix, 2015). Okänd soldat (Bio, 2017) och El Bar (Netflix, 2017). The Fury of a Patient Man (Netflix, 2016).

Inga kommentarer: