1 augusti 2017

7 september 1972

Friidrotts-VM i London är i faggorna och ni som känner mig vet att jag har en faiblesse för friidrott. Jag skulle vilja säga att friidrott är min paradgren, som bänkidrottare då, men min ödmjukhet förbjuder mig att säga det. Håller mig ständigt uppdaterad.


På förekommen anledning har det trillat in frågor i min inkorg angående finländsk dito och jag försöker med alla till buds stående medel besvara dessa, med själ och stor lusta och med allt vad tygen håller. Betar av dem en i taget. Här delar jag med mig av en.

Fråga. Hej på dig! Vilket är det mest långlivade rekordet inom finländsk friidrott och vem innehar det? Har du en susning. Tacksam för svar.

Hejsan! Markku Kukkoahos 45.49 på 400 meter från OS i München 1972, 7 september. Kommer inte att slås inom överskådlig framtid, om ens någon gång. Tackar som frågar och jag hoppas att du är tillfreds med svaret. Ha en fortsatt bra sommar.

2 kommentarer:

Kicki sa...

Damernas rekord på samma distans lär väl inte heller slås inom överskådlig framtid. Riitta Salin var det väl?

Tommy sa...

Yepp, Kicki! Snart 43 år sedan hon vann EM-guld i Rom på tiden 50.14. Om jag inte är helt fel ute på cykeln så var tiden nytt v-rekord, med eltidtagning.