25 mars 2017

Tiden

Jo, som sagt var. Sommartiden. En minnesregel, om ni mot förmodan glömt den, för om klockan ska vridas framåt eller bakåt kan vara att man ställer fram både utemöbler och klockan på våren. På hösten ställer man tillbaka utemöbler och klockan. Ja, eller in med bandyn på våren och ut med bollen på hösten.

Hockeyslutspel. Kval. SHL. Vår. Er. Slaget om Siljan osv. Vi målar oss med fiendens blod i ansiktet. Råder krig. Dricker vatten, spottar blod. Hundraåttio kvadratmeter spelplan. Ingen ger vika. Spearing. Huvudtacklingar och checking from behind. Allt är tillåtet i stridens hetta. Publiken vrålar. Bäst av sju men vem hade trott att HV71 skulle tvåla till FBK i fyra raka?


Och nästa helg startar Allsvenskan i fotboll, med läktarvåld och allt vad det innebär. Det går fort nu.

Äntligen tagit mig an Kristian Gidlunds I Kroppen Min - Resan mot livets slut och alltings början. Kristian, författaren, journalisten och musikern avled den 17 september 2013. Han blev 29 år gammal. "Någon sa för en tid sedan att om du inte tar till dig mitt råd, så får du skylla dig själv. Det är den värsta kommentaren som någon har gett mig under hela den här processen. Den personen kan inte ha haft en aning om hur mycket ångest en sådan mening ger en människa i den här situationen. Det gjorde mig faktiskt lika ledsen som när klassens hårding gick loss på mig och min Tom & Jerry-tröja i femman på Kvarnsvedens skola. Det har ingen lyckats med på många år."

Bondeuppror på Tele 2. Bandyfinal. Edsbyn-Bollnäs. Sicken världsartist Finland fått fram i Tuomas Määttä.

Inga kommentarer: