9 mars 2017

Mahfouz

När Nagib Mahfouz (1911-2006) fick Nobelpriset 1988 var det inte många som kände till honom här i Sverige men i Egypten var han och är en mycket älskad och läst författare. Man kan med fog säga att hans namn är synonymt med den egyptiska romankonsten.
 
 
Han gjorde sin romandebut 1939 och skrev sitt mästerverk, romantriologin som skildrar tre generationers liv i Kairo, 1956-1957. I Egypten går den under namnet Mästerverket, "Kairo-triologin". Böckerna som på svenska heter Mellan de två slotten, Längtans slott och Det förflutnas trädgård och kom ut här först i början av 90-talet. Under sin livstid hann han med att skriva ett femtiotal romaner och om jag är rätt informerad är det inte många av hans verk som översatts till svenska.
 
1982 levde han under dödshot, blev knivskuren i nacken utanför sitt hem i Kairo. Han klarade sig mirakulöst men nerverna till hans högra hand skadades vilket medförde att han bara kunde skriva några minuter om dagen därefter.
 
 
Hemma i hyllan hittar jag i alla fall nio böcker med hans signum. Har ni läst något av honom, gott folk? Inte. Själv har jag läst Sorl över Nilen och Resenären men det är säkerligen drygt tjugo år sedan. Dags att ta mig an hans författarskap igen.
 

2 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Nyligen upptäckt hans författarskap. Tyvärr verkar inte Kairo-trilogin finnas någonstans att få tag på... Synd tycker jag.

Tommy sa...

Hej Marcus! Kul att du tittade in. Här finns trilogin!!