29 januari 2017

Finländsk historia i Melbourne

Gott folk! Det är med tårögd glädje jag förkunnar att det i går skrevs historia i Australian Open.  Henri Kontinen - i par med australiensaren Peers - blev den första finländaren att vinka in en Grand Slam-titel i dubbel. Jo. Henri vann också mixed i Wimbledon 2016 tillsammans med brittiskan Watson men victorian i går smäller större om ni frågar undertecknad. Såg hela matchen och det hör inte till vardagsmat för min del. Och det är inte varje dag numer jag har anledning att gotta mig åt finländska framgångar.
 
Herrdubbelfinalen avgjordes i bästa av tre och Kontinen/Peers övertygade med att vinna i två raka mot USA:s Bob och Mike Bryan med siffrorna 7-5, 7-5. Bröderna Bryan är de mest framgångsrika dubbelspelarna genom tiderna. En knall med andra ord. En smällkaramell vill jag påstå. Knappt jag kan tro det är sant. Hoppas vinnaren Kontinen, 26, gör det!
 
I skrivande stund gör giganterna Federer och Nadal upp om herrsingeltiteln. Den tidigare vann första set med 6-4. Serena vann för övrigt damfinalen mot sin äldre syster Venus. Därmed tog hon sin 23:e titel. Bara australiskan Margareta Court är värre med sina 24.
 
Over and out.

Inga kommentarer: