29 december 2015

Those were the days

 
Vad är nu då detta? 1975-1976 såg det inte riktigt ut som om ishockeyn skulle ha någon vidare framtid i Mosedal, Närpes, Finland. Förödelsen var i det närmaste total, men allt ordnades upp genom talko. Målburar och isskrapor mm  svetsades ihop så att svetten lackade, svordomarna ven i luften och snuset rann ner på skjortkragar. Svunna tider men ack så oförglömliga!
 
Ja, på bilden ser ni den då omtalade, ja, det snackas fortfarande om den kan jag tänka mig, långtradarburen, en begagnad släpvagn. Den började tjänstgöra som omklädningsutrymme i Mosedal vid nämnda tidpunkt. Dessförinnan hade den stått vid bilcentralen, om det nu intresserar någon. I Mosedal stod den många år, vete sjuttsingen hur många. Varm och skön i alla fall, men oerhört trång. Jag vill minnas att stanken var outhärdlig där inne. Buren fick vi låna ibland när vi hade ishockey, idrott, på skolprogrammet i lågstadiet.
 
I IF Krafts dress (d-juniorerna) spelade jag/vi utan större framgångar. Har för mig att vi mötte Vasa Sport vid ett tillfälle och inkasserade en kylig 2-34 förlust och det är ju inget jag vill berätta om i den här bloggen. Minnet kan dock svika. Nä, hockey var inte mitt gebit. Jag är bättre på bänken och så har det alltid varit.
 
Nå, IF Krafts representationslag spelade sin första seriematch i slutet av december 1977. För motståndet stod Sports A som vann med 7-1. En hedrande förlust! Och ur matchreferatet läser jag: Kraft gjorde en bra första period trots nästan obefintlig uppvärmning samt en bra tredje och var nära flera reduceringsmål. Krafts mål gjordes av Seppänen på Österblads pass. Seriespelet 77-78 slutade dessvärre i moll.
 
Numera står en fin ishall på området. Hallen invigdes den 28 oktober 1995.

Inga kommentarer: