17 maj 2015

Jag och Toni

Toni Morrison, 84, född som Chloe Anthony Wofford, blev den första svarta kvinnan att motta Nobelpriset i litteratur och året var 1993. Nu är hon ute med en ny aktuell roman "God help the Child" och den är jag väldigt sugen på att läsa. Jag har bara läst en av hennes alster hitintills, "Jazz", och den hade jag svårt att ta till mig, den gången. Ja, jag får väl läsa om den helt enkelt, vid ett annat tillfälle,bilda mig en ny uppfattning.

Varför skall man läsa Morrison? I DN ger Stefan Jonsson ger sin syn på saken och sammanfattar kort: och i vår tid, som är hemsökt av diskussioner om ras och etniska identiteter och där opinionsbildarna likt besatta frågar sig vad som utgör eller inte utgör rasism, måste man därför läsa Morrison.

I en intervju för tidningen The Guardian sa den nu aktuella författarinnan: "Det finns två saker jag gärna skulle vilja hinna uppleva. Det ena är att en vit tonåring blir skjuten i ryggen av en svart polisman. Har aldrig hänt. Den andra saken jag vill se: en upplysning om någon vit man i hela världshistorien som dömts för att ha våldtagit en svart kvinna, Bara en."

 
Nej, nu skall jag ringa till en av mina bröder. Därefter frukost, blir väl en rostad med ost och ett par muggar kaffe. Om sedan tid finns över, det brukar det, jag tar mig tid, skall jag mobilknarka.

Inga kommentarer: