25 mars 2015

Skavlan på fredag

Det är ingen större nyhet i och för sig men på fredag kväll när ni bänkar er framför den statliga televisionen och programmet Skavlan uppenbarar sig SD:s Åkesson och talar ut till miljontals tittare. För bara ett antal år sedan var det helt otänkbart för de andra i den partipolitiska toppen att överhuvudtaget vistas i samma lokaler som nämnde Åkesson. Ja, man ville inte ens ta i honom med rörtång. Nu är det andra vindar som blåser. Jordmånen har förändrats.

Sa jag det. Nej, det sa jag inte. Själv har jag aldrig sett ett helt Skavlan-program. Kunde dock inte bärga mig (Svt play) för typ ett halvår sedan när studion gästades av Jackson Browne och Annie Lennox.

Låt mig avsluta blogg-inlägget med ett citat av Leif Ericsson (initiativtagaren till DemokratiAkademin), hämtat från boken Att samtala fram en ny värld:

"Om inte demokratin är föranmäld med människovärdet blir det en förtryckande demokrati som inte gör sig värdig namnet längre." Förmäld med är ett gammalt vackert uttryck som betyder gift med, det användes särskilt om kungligheter.

Over and out.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fyll skålarna med svenska chips, låt Norrlands Guld smeka era söndergråtna strupar och bind fast barnen i sofforna för nu är han tillbaka! Mannen som är lika efterhängsen som den där charterresans kondylom. Here’s Jimmy!

http://2000aldrig.se/2015/03/26/fredagsmys-med-jimmie-akesson-hos-skavlan/

Tommy sa...

Okay!