23 september 2014

I skuggan av Wikipedia

Jag promenerar upp för Folkungatan på Söder. Trafiken är rätt livlig och jag sicksackar mig fram. Stannar till ibland och glor på det brusande folklivet. Det är tisdag eftermiddag och solen står lite lägre nu. Det har blivit kyligare. Vinden pinar. Transfettsgeggan gör sig påmind. Når äntligen hörnet vid Götgatan och där dyker han upp. En herreman iklädd svart trenchcoat och stripigt hår. Han får syn på mig och rusar fram och pekar finger:

"Det viktiga, serru, är inte att fylla livet med år, du måste fylla åren med liv, så ere bara." Mannen i trenchcoaten försvinner snabbt från min åsyn.

Bär på en obehagskänsla av att alla dras till mig. Känns som om jag har en inneboende magnet, ja, som om jag går omkring och bär på en neonskylt där det står: Snacka med mig bara. Kanske min uppsyn? Måhända glor jag på folk en tiondelssekund för länge.....

För en tid sedan, i Liljeholmen, kom en typ fram till mig och frågade, "vet du var man kan få tag i billigt röka?"

 
Lyfter min blick och konstaterar att kvällens ord är affidativ. Wikipedia hjälper mig på traven.
 
En affidavit är en skriftlig utsaga i rättslig angelägenhet.[1][2] Den betraktas som ett vittnesmål och äger rum under ed, ofta inför notarius publicus.

Inga kommentarer: