25 september 2014

Björn Hellberg

Göteborg. Drönar på ett hotellrum. Reflekterar och försöker smälta första dagen på Bok- och biblioteksmässan som firar 30-årsjubileum.  En tillställning som är lika spretig som livet i sig självt. Montrar, trängsel, kaffedoft och kloka och mindre kloka ord - en salig blandning.  Mässan bjuder på ett minst sagt digert program. Det är som en abnorm uppdukning, en gigantisk buffé där allt bara sväller över. Dock, det gäller att försöka finna lugnet. Man hinner inte doppa tassarna i varenda smårätt och tur är väl det.




Äntligen! På förmiddagen hade jag möjligheten att snacka en stund med tennisoraklet och deckarförfattaren mm Björn Hellberg .En mycket charmig och jordnära människa. Hellberg radade upp tennissiffror så det stod härliga till och det framkom även i vårt samtal att han har en viss faiblesse för boboll. Nämnde bl a  för honom att jag en gång i tiden mötte Olli Rahnasto i Seinäjoki, 1978 om jag inte missminner mig, och torskade med 0-6 och 3-6. Hellberg tog emot serven av mig och svarade:

-"Då är du i gott sällskap må jag säga. Rahnasto hade ju en synnerligen framgångsrik tävling i Stockholm open 1982 där han nådde kvartsfinal. I den turneringen tvålade han till många storfräsatre."

Skakade därefter tass med honom och önskade honom lycka till i sina förehavanden. Så är det.

Inga kommentarer: