4 juni 2014

Rålisparken






På allmän begäran. Mera boll. Soccer. Andra säger futbol eller futebol. Va? Javisst, det går lika bra med calcio eller futis. Kärt barn har många namn. Bolluslingen.
.
Gjorde en raide nere i källaren senaste helg och fann dessa fotografier efter idogt letande. Ja, letandet har pågått i flera år vill jag lova men till sist så blev det bingo. Lycka! Och jag visste väl det att de låg och gömde sig bland en massa annan skit och samlade damm. Den som söker finner. Det som finnar har, kanske ingen annan ser.

Och som ni ser, av bildbevisen att döma, rådde det masspsykos den där sommardagen i Rålisparken när bronshjältarna äntligen stod där på scenen och jublade med hela den församlade skaran. Uppskattningsvis 50 000. Klackarna stod högt i skyn och Brolin & Co firade så det stod härliga till. Det joxades med trasan och ett pojkband uppträdde med När vi gräver guld i USA och alla sjöng struparna hesa. Kapten Svensson drog också på smilbanden. Ja, det verkade som alla var där.

Råder ingen tvekan om att jag plåtade från Mariebergsbron, lite smålullig var jag allt, marken gungade eller snarare bron. Så var det nog. Synd att det inte fanns Instagram på den tiden. Funkade ganska bra med analog kamera, tycker jag faktiskt, så här med facit i hand. Håll till godo. Lär dröja decienner innan det blir samma drag under galoscherna i parken i stadsdelen Marieberg på Kungsholmen.

Inga kommentarer: