25 juni 2014

På farfars tid

Fotboll. Mitt första VM-minne är från Mexico 1970, den där sommaren för 44 år sedan. Tillbringade nämnda sommar hos mina farföräldrar, Edwin och Alice,  i Pargas.

Jag har en ganska klar, lite suddig allt, minnesbild från just den tidpunkten. Sitter i vardagsrummet, framför tv:n förstås, och kollar, har för mig att det är kvartsfinalmatchen mellan Brasilien-Peru.

Hur som helst, farmor kommer inspringades från trädgården och är bekymrad över mina tv-vanor. Sommaren är i full blomning och farfar sliter hårt med potatislandet.

-"Men Tommy, måste du sitta inne en sån här dag och glo på tv:n när det är så fint väder? Du kan väl ändå hjälpa din farfar med landet. Han skall köra jordfräs'n strax!"

-"Fammo, det är VM, förstår du. Jag kan inte missa en match!"

Hur det gick i kampen lagen emellan? Brassarna vann med 4-2. Min favoritspelare nr 1, Rivellino (nr 11), gjorde öppningsmålet, en välriktad projektil, stolpe in. I Perus lag spelade en annan av mina idoler på den tiden, Cubillas, som för övrigt slutade trea i skytteligan. Noterbart från denna match var att Pelé gick mållös av planen.

Fick farfar något handtag? Ja, det fick han, efter många om och men. Masade mig ut efter den målrika festen, glad över brassevinsten, och bistod farfar med ovärderlig hjälp, i total avsaknad på solbränna.

PS! Lovar att det skall komma bildbevis vid ett senare tillfälle. Håll ut. Lägg ut.

3 kommentarer:

lassepostis sa...

Härlig anekdot. Man minns sina somrar, även de VMfattiga.

kicki sa...

Vi brukade ligga på knä och gallra sockerbetslandet för hand med en hacka. Raderna var drygt en kilometer långa... Det var drygt, men vi fick någon mark betalt per rad. Ackordarbete alltså:).

Tommy sa...

Tack, Lasse! Helt klart minns man dem, även om man inte alltid vill!

Kicki: det var mer drag i ungdomen på den tiden :-)