11 juni 2014

Mr Tennis



Jag fortsätter historieberättandet/nostalgitrippen. Denna onsdag landar vi Närpes. Och det är ingen dålig gissning att inlägget ikväll handlar om tennis. Förordet till jubileumsskriften är skrivet av Bo-Eric Sirén förstås, eldsjälen och en tennisentusiast av guds nåde. Han kan med fog kallas Mr Tennis i Närpesbygden. Bo-Eric blev som sjuttonåring intresserad av tennis när han såg sporten på TV under sin vistelse i England. En aha-upplevelse som han inte kunde släppa.

Förutom att han, Bosse kort och gott, fungerat som tennisföreningen Träffs första ordförande har han också dragit ett stort lass när det gäller träning och instruktion.

"Titta på träffen", hördes det eka där på kolstybben vid Centralidrottsplan. Många Närpesbor har smittats av hans engagemang, liten som stor.

"Nästa boll, kom igen, rör på fötterna, koncentration, möt bollen".

Och så vitt jag vet svingar han racketen fortfarande. Han är oförtröttlig. Själv har jag inte träffat Bosse på flera år. Har för mig att det var för drygt trettio år sedan, i min vilda ungdom, när han var vd för KG-Line. Jag är inte hundra, jag kan inte komma ihåg allt här i världen. Dock, ett stort tack till honom för en bra träningsperiod som pågick i ungefär tre år där i mitten av sjuttiotalet eller lite senare.

Till jubileumstidskriften har jag anledning att återkomma, om ni inte har den redan?! Finns några smaskiga bilder inuti tidsskriften. Jag lovar men ni får ge er till tåls i vanlig ordning.

Inga kommentarer: