3 april 2014

Domedagen gryr


Häromdagen föll jag återigen för frestelsen att ta mig an ett av Paasilinnas verk. Valet föll på Domedagen gryr. Ja, de går i samma stil alla hans alster. Det vet ni vid det här laget. Så även denna.

Halsbrytande inledning. Snålblåsten viner. Den förmögna Lena Lundmark kraschlandar med luftballong på isen till Enare träsk i den finska ödesmarken. Till undsättning kommer den ambulerande skogshuggaren Hermanni Heiskari som vid tillfället för kraschlandningen befinner sig ute på isen stirrandes ner i det runda, nästan en meter djupa pimpelhålet.

Som tack för sin livräddande bragdinsats belönas Hermanni med att få leva lyxliv under ett helt år. Med andra ord, en cirkus utan dess like dras igång och Lenas farbror Ragnar utses till Hemannis mentor. Skogshuggare Hermanni skall bli en ny belevad människa är det tänkt. Irrfärder runt i Europa avlöser varann.

Och Lena förälskar sig i Hermanni. Dessutom, i sammanhanget figurerar även en viss Seppo Sorjonen.

2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Hahaaa - det här lät som en mycket rolig och intressant bok!
Så finländare (finlandssvensk) som jag är har jag bara läst en Paasilinna... minns inte ens vilken men att den var rätt kul minns jag :-)

Tommy sa...

Jo, han har skrivit en hoper böcker den där ylande författren.

TACK för titten!