14 april 2014

Böcker och tillgänglighet


 
Bjussar på några foton i samband med mitt besök på Existientiell filmfestival14 (10:e och 11:e dennes) i Falun vilket jag har anledning att återvända till längre fram eller egentligen så fort som möjligt. Ni ser två bilder som jag knäppte i all hast från Högskolan Dalarna. Intressant att ta del av denna maffiga byggnad. Ångrar inte att jag tog en snabb språngmarsch dit för att kolla på skapelsen.
 

 
 
Bild nummer 2 är från interiören av själva bibilioteksavdelningen men det har ni säkerligen fattat redan. Va' vet jag. Snackade med en Falubo angående bibblan som invigs i mitten av maj månad. Han berättade för mig att "bokhangaren" på intet sätt är funktionsdugligt, framför allt inte handikappsvänligt på långa vägar vilket innebär att, "sista ordet inte är sagt vad gäller detta." Ja, "har man överhuvudtaget bearbetat tillgänglighetsfrågorna", avslutade han vårt intressanta samtal.
 
Själv reflekterade jag inte över dessa frågor den korta stund jag var där. Jag blev bara yttererst imponerade över bygget. Och vad brukar man säga? Någontin i stilen med att ett hus utan böcker är som ett rum utan fönster. Följetongen lär gå vidare. Skall hålla mig underrättad!
 
 
I tågvagnen ner till Stockholm avlyssnade jag en kort ordväxling på dalmål som utspelade sig mellan dotter och mamma:
 
- "Mamma, vad betyder nothing?"
- "Ingenting, lilla älskling!"

Inga kommentarer: