25 december 2013

Finlandia och sill


Juldagen. Filmdagen. Köttbullar går parad. Kålrotslådan/kålrotslådorna i det närmaste på upphällning. Försökte mig på Göta kanal 3 - kanalkungens hemlighet - men tappade tålamodet efter ca fem minuter. Härenstam i lösskägg är inte min grej längre och har nog aldrig varit.
Utanför saknar vi det julkortsliknande vädret. Mer höstlikt. Faktiskt.

Vykortet ovan hittade jag på loppis, nere i ett garage på Sankt Göransgatan, dan innan julafton. Ja, ni ser vad det föreställer. Finlandia-huset. Ett skrytbygge visade sig det vara, undermålig akustik etc. Stod klart 1971 och en viss Alvar Aalto ritade.


 Virkattu torkkupeitto - virkat slummertäcke.
 
 
Hört i tunnelbaneträngseln dagarna innan jul. Ung pojke, typ i femårsåldern, frågar sin stressade mamma:
 
-"Vad heter hon? Hur säger man, hon drottningen, Sylvia eller Silvia?"
-"Jag har ju förklarat det där tidigare, du lyssnar ju aldrig. SILVIA. Till jul har vi sill på bordet! Fråga inte fler gånger."
 
(Rätt uppfattat intygar koforit.)

4 kommentarer:

GeoTaifun sa...

Vi var på 100 åringen och den var helt okey. Herr Herngren har faktiskt lyckats med konststycket att göra en bra film av en ännu bättre bok.
Du må se den.

Tommy sa...

Tack! Skall försöka läsa boken först innan jag ger mig på filmen. Gott Nytt!

josephzohn sa...

Gott Nytt utan hockeyguld i J-VM och utan OS-guld i ishockey :)

Tommy sa...

:) 2014 ser inte ljust ut alls. Har redan grävt ner stridsyxan och tagit fram den välslipade kniven.