5 oktober 2013

Veckans finne

Veckans finne är utan tvekan den unge hockeyspolingen och före detta Tapparaforwarden Alexander Barkov som redan nu sätter djupa avtryck i NHL-hockeyn. I sin debut, natten till fredag (svensk tid), nätade han direkt när Florida Panthers besegrade Dallas med 4-2, målet tillkom efter tilltrasslad situation framför Dallas mål som vaktades av Kari Lehtonen.
Därmed blev Alexander den yngste målskytten i NHL-historien. 18 år, 31 dagar. Hatten av.

 I samma veva vill jag lyfta fram ett par finska spelare till som behöver hedersomnämnande i NHL-upptakten. 1) Olli Jokinen, Winnipeg Jets, blev i segermatchen mot Los Angeles Kings den tredje finländaren att passera 300 måls-gränsen i världens bästa liga. De två andra kan ni lista ut själva!

Gott betyg vill jag även ge till  backen 2) Rasmus Ristolainen i Buffalo Sabres dress. Debutmatchen skedde i mötet mot Detroit Red Wings, 2 oktober. I sin andra, natten till idag, mot Ottawa fick Rasmus ta stort ansvar defensivt med en speltid som närmade sig tjugo minuter.


Se där lite lördagsgodis alltmedan löven virvlar förbi utan att registreras. Inga siffror kommer att tala om hur många de är.... i natt fick jag svar på det där sms:et jag skrev igår kväll. Till min stora fasa såg jag att mobilen valt att skriva tandköttet istället för tankkortet, så, nu är "tandköttet i glasögonfacket".

2 kommentarer:

Raggmunk sa...

Första säsongen på länge utan någon finne i HV71, Går så där! :(

Tommy sa...

Snackade med ett gäng HV71-fans senaste helg i Göteborg. "Vi måste få tillbaka Teemu Laine" sa de unisont.