28 maj 2013

Scarlet

 

Ett stilla konstaterande i förbifarten. Laptopsen har blivit fler och fler men mindre för varje år. Samma sak när det gäller mobiltelefonerna - yuppienallarna - men de har å andra sidan bara blivit större och större. Snart går det inte att ringa med dem heller.

Stört omöjligt. Man kan ju inte känna till allt här i världen. Söndagen. Lät dagen gå stilla en stund, skrotade omkring och bara fanns. Jag gjorde en massa ingenting. Och då kom de över en. Vinylen. Återigen. I hyllan med ryggarna emot en.
Jag hade inte en chans att värja mig. Stundens ingivelse. Scarlet Rivera? Och jag frågar mig själv om nålen som rasslar i vinylen värker inåt eller utåt? Det beror på. Dubbelbottnat, faktiskt. Varv efter var.

Och jag blev varse om hennes storhet. Violinisten. Det sägs att självaste Bob upptäckte henne. Scarlet, född Donna Shea, fick provspela för honom och ljuv musik uppstod. Han tog med henne på Rolling Thunder Revue. Scarlet Rivera är också med och skapar stämning på Dylans "Desire", en mycket stark platta utgiven i mitten av januari 1976.

Plöjt mig igenom "Scarlet Fever" ett antal gånger nu. En aha-upplevelse vill jag tillägga.

 
Hur högt kan taket bli  på skandalernas arena?

Inga kommentarer: