8 april 2013

Inte klokt

Vädret är som en trist gammal fotsula som man steker i smör, ingen struktur på det hela taget. Alls. Pannkaka. Stenansikten på perrongen. Någon spottar i näven. Någon snyter sig i handen. Flera skakar på huvet. Uppgiven gest. Vi fattar. Ömsesidig respekt. Vädret tände till igår. MEN så föll snön och allt gick i kras. Inte klokt, säger vi i kanon. När blir det vår? Hallå! Nu får det vara nog. Nu räcker det. Jag pallar inte med det här längre, stöter min bordgranne fram. Vi befinner ju oss för sjuttsingen i mitten av april. Kompromissväder. Skit. Nån enstaka scilla har jag väl sett, spottar en sann optimist fram. Själv är jag kissnödig.


Snabba övergångar. Tvära kast. På en bråkdels sekund. Tevebilderna dunkar ogenerat in i våra vardagsrum. I full stridsmundering och öppen ridå. Inbördeskriget. Granatkrevader. Blodet sprutar och skvätter. Lemlästade kroppar i missilregn. Döda kroppar ovanpå varandra. Gamla som unga. Lik flyter upp i kanalen. Dödsskuggans dal. Ångestens förtvivlade skrik i vanmaktens land. Tar det aldrig slut. Hur många människors liv måste gå till spillo?

Två världar. Jag zappar över till SVT2. Sportspegeln.

Inga kommentarer: