20 mars 2013

Hedman i kyrkan


Plats: Kungsholmens kyrka. Tid: 19 mars 2013, klockan 19:00.


På scen: Magnus Hedman

Hyllad, bespottad och tillintetgjord. Temat för kvällen är: från stjärnglans till skampåle. Den förre stormålvakten berättar öppenhjärtigt om sitt livs historia inför en drygt 100-hövdad publikskara. Fjärran från de stora arenorna även om kyrkan är mäktig i sig.

Debut i Allsvenskan redan som 17-åring under ledning av Sanny Åslund. Med som tredjemålvakt den oförglömliga sommaren när VM-bronset bärgades hem. 1997 skriver han kontrakt med Coventry city (tränare: Gordon Stracchan)  och 2000 erhåller han Guldbollen, "det finaste man kan få i Sverige som fotbollspelare". Allting flyter på för fobollsmålvakten Hedman men människan Hedman mår allt sämre. 2005 lägger han handskarna på hyllan - alltför tidigt enligt honom själv - men året där på briserar bomben i tidningarna: Hedman skriver på för Chelsea. Målvakten mår bra igen. Efter sejouen i Chelsea är han tillbaka i Sverige och strålkastarna släcks. 2007 blir Hedman narkotikaberoende. Skilsmässa etc.

-"Det skulle han ha tänkt på innan!" viskar en dam med portervinsmarinerad andedräkt till sin väninna på bänken alldeles bakom mig.

Resten kan ni. Dopingbrottt. Självförnekelse. Missbruk. Kopplerianklagelser. Feta löpsedlar. Allt hann ikapp till slut.

Nu står han där i Kungsholmens kyrka på jakt efter sin förlorade heder...." och jag inser att jag aldrig kommer att kunna påverka vad andra tänker eller tycker om mig".

-"Jag är oerhört tacksam att jag kan dela den här kvällen med er!"

Inga kommentarer: