25 oktober 2012

Tenoren och körsnären Sven-Erik


Hittade denna på loppis. Du är hela min värld. Pröjsade bara 20 spänn. Ett fynd. Kassapersonalen - kassa personal - såg lite förundrat på mig och visste inte riktigt vad hen skulle tro när jag gav uttryck för mina tankegångar:
-"Den här kan vara värd flera tusen eftersom den är signerad!"

Lite kött på bena vad beträffar vaxet ovan. Det är Sven-Eriks andra LP-skiva. Du hittar många kompistörsnamn. Bl a Franz Lehar, Anton Rubinstein och C.A. Bixio. B-sidans "Din första kyss hade det" (Tango Erotique) återhör jag med glädje. På A-sidan kan du hitta "Gläd dig i din ungdom", en sång som Sven-Erik uppför med bravur, nästan så att han tål en jämförelse med Jussi Björling, faktiskt, men inte till 100 procent.

1927 såg Sven-Erik dagens ljus, uppvuxen precis som Jussi i världsmetropolen Borlänge.Utlärd körsnär, tog sånglektioner på fritiden. Under åren 1955-1981 anställd vid Kungliga Operan. Spexade i Schlagerfrågan etc. Ja, ni minns honom säkerligen. 2002 la stämbanden av. Sven-Erik blev 75 år.

2 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Ja, du. RIP Sven-Erik... Tur att vi har gamla godbitar kvar i alla fall. Ha en god lördag.

Tommy sa...

Jodu, Sven-Erik kunde han! Ha det bra.