9 juli 2012

Lessing

Avverkar lite böcker i sommartid. Har för avsikt att beta av några nobelpristagar också. För nån timme sedan letade jag febrilt efter Herta Müller i hyllan men kunde icke hitta alstret. "Utlånad"? Grabbade tag i Doris Lessings Om katter istället, får bli den då, tänkte jag.
Lessing beskriver i denna hur katterna påverkar våra liv, hur de tar över alt i hemmet.  Vi gör allt för dem och de ser igenom oss, dessa självständiga varelser. Vi fogar oss efter dem. De lurar oss och vi faller dit gång på gång.
På sidan 23 beskriver hon träffsäkert följande:

"Vad hennes matvanor beträffar, vann hon den striden första veckan. Hon åt aldrig en enda gång någonting annat än lättstekt kalvlever och lättkokt vitling. Var hon fick sin smak ifrån? Jag frågade hennes förra ägae, som naturligtvis inte visste det. Jag serverade henne konserver och rester från våra måltider, men det var inte förrän vi ätit lever som hon visade något intresse. Det måste vara lever. Och hon ville inte äta lever som steks i någonting annat än smör. En gång beslöt jag att hon skulle få svälta tills hon kom på bättre tankar. "Idiotiskt att en katt skall bli uppfödd på etcetera, etcetera, när människor i andra delar av världen svälter etcetera." I fem dagar satte jag ner kattmat och matrester. I fem dagar tittade hon kritiskt på tallriken och gick sin väg. Jag lyfte bort den gamal maten varje kväll, öppnade en ny burk, fyllde hennes mjölkskål. Hon spatserade dit för att undersöka vad jag hade kommit med, drack lite mjölk och tågade bort. Hon magrade. Hon måste ha varit mycket hungrig. Men till slut var det jag som knäcktes."

Inga kommentarer: