16 juni 2012

Färskvaror

Håller Julian Barnes "Känslan av ett slut" i min hand. Jag är förväntansfylld, har redan läst ett tjugotal sidor och kan säga att jag inte är besviken.
Barnes tilldelades Bookerpriset 2011. Född och uppvuxen i Leicester, sedan många år bosatt i London. Utbildad vid universitet i Oxford, tidigare biträdande kulturdirektör på The Times och New Statesman. Julian debuterade som författare 1980 och slog igenom med romanen "Flauberts papegoja".

◙ ◙

En dyster dagen-efter i svensk fotboll. Förlusten mot ett taggat England sätter givetvis djupa spår i den svenska folksjälen. Fotboll är färskvara. Resultatinriktat. Avancemang. På sin plats dock, tycker jag, att vi är nyanserade i kritiken mot Hamréns lagbygge. Det svenska fotbollslandslaget är inte bättre än så här, bara att konstatera. Zlatan är den enda av spelaren som håller högsta internationella klass. Alldeles för jämntjockt under honom även om Elmander i sina bästa stunder kan matcha de bästa i Europa. Skadan på Johan visade sig vara, så här when you have the facit in yor hand, ett stort avbräck för det folkkära laget. När dessutom bänken knappt håller Allsvensk klass ("nåja"), ja, då är resultatet detta. Fiasko vill jag inte kalla det.

Å andra sidan, tre poäng i öppningsmatchen mot Ukraina....ja, då vet man ju inte. Nu såg det  krampaktigt ut mest hela tiden i matchen mot Hodgsons boys.
Sedan, att lilla landet uppe i norr ständigt, med några få undantag, kvalificerar sig till de stora turneringar, mästerskap efter mästerskap, är bara det en bragd, tycker blogginnehavaren.

-"Det är konstgräsets fel!" hörde jag någon idissla på bussen. Håller med delvis. 7 av de 16 lagen i Allsvenskan 2012 spelar på konstgräs. På våra breddgrader är det klimatsmart med konstgräs förstås. Och då blir det lite som det blir när svenska lag skall mäta sig med Europatoppen.


För omväxlings skull kollat på handboll. Har Olssons mannar skaffat egen landslagsfrisör. På flera huvuden är det likadana frisyrer. Tyskt 30-tal!
Från matchen konstaterar jag dessutom att Montenegros spelare - varenda en - sjöng med i nationalsången. Betyget för deras sånginsats är IG. Kan vara den sämsta sånginsatsen någonsin.
Svenska spelet lika dåligt som motståndarnas sång. Sverige fullbordar ett präktigt fiasko. Missar VM.

2 kommentarer:

Bengt sa...

Handboule sätter åtminstone jag före fotboule. Och färre skador i förstnämnda sporten, som jag dessutom misstänker att Sverige är avsevärt bättre i än den senare ...

Tommy sa...

Visst. Handbollen har varit svensk paradgren under många år, tog ju fart där med guldet i VM 1990 i Tjeckoslovakien. Populärt landslag, svenska damerna är ju också på stark frammarsch.
Svensk tennis däremot skall vi inte snacka om men det hör liksom inte hit....