1 maj 2012

Skottar


Tidig solig morgon stryker omkring utanför. Lösryckt ur alla sammanhang greps jag av fullständig lycka när jag hittade ovanstående alster i min svärfars bokhylla. Skottehistorier. Om ni inte visste det redan så är Robert Storm-Petersen för danskarna vad Albert Engström är för di svenske. Båda var oerhört produktiva och ingen kan väl räkna hur många bilder de två spritt ut till mångas glädje och någras förargelse.
Nedan följer några axplock ur Storm P:

En skotsk fabrikant gifte sig, Vid ett besök i London råkade han stöta ihop med en engelsk bekant.
- Vad gör du i London? frågade denne.
- Jag är på bröllopsresa, blev svaret
- Gratulerar - men var har du din fru?
- Hön är hemma i Skottland, hon har varit i London förut.

-Ursäkta, men var det ni som drog upp min son ur floden igår?
-Jo då, men det är ingenting att tala om....
-Inte tala om! Jasså - men var är hans mössa?

-Varför tar du två trappsteg åt gången när du går uppför trappan? frågade en skotte till sin lille son.
-Det är för att spara på mattan, far, svarade sonen.
- Det är rätt, min pöjk - men passa bara på så att du inte spräcker byxorna

Inga kommentarer: