15 maj 2012

Instant


Vilken hockeytorsdag vi har att vänta! Hockey-VM har börjat - på allvar. Vinna eller försvinna. Fyra knallhårda kvartsfinaler på tapeten. Tippar inget - är urusel. Hjärnan och hjärtat håller inte sams. Och varför skulle jag överhuvudtaget ladda ner appen Instant Heart Rate ikväll? Nu är jag fast.

I den sena kvällstimmen plockar jag fram gottispärmen. Likt en Kinch blir jag rödbrusig och alldeles till mig. The Big Red Machine, ja. Mer eller mindre oslagbara när det begav sig. I Moskva-VM 1973 producerade Sovjetunionen 100 mål på tio matcher. I samma turnering tillverkade Vladimir Petrov (#16) 34 pinnar fördelade på 18 baljor och 16 assist. Ja, hela den formationen med Petrov, Michailov och Charlamov hade ju klang- och jubelfest den gången. Kedjan åstadkom 43 mål på 10 kamper.

charlamov

Efter 70 magra år var Ungern tillbaka i hockeyns finrum 2009 (i alpernas hemland). Bara några månader före VM skakades landet av en tragedi. Den 178-faldige landslagsmannen Gabor Ocskay avled i en hjärtattack, 33 år gammal. Redan 2004 drabbades Gabor av en hjärtsjukdom. Efter fyra månaders vila fick han tillåtelse av läkarkåren att snöra på sig grillerna igen, han hade ständig tillgång till medicinsk expertis och allt såg bra ut. Men sent på kvällen 24 mars 2009 stannade hans hjärta.

Har ni tänkt på det? Inte. Jo, Datsjuk är en exakt kopia av Michailov. Rörelsemönstret, tekniken och blicken. Numret. Den tidigare (senare eller yngre) är dock lite snabbare på rören.

fem sekunder
Boris

Inga kommentarer: