10 maj 2012

Ge sig i kast med Moshe

Gammalt matskåp kanske men för er som inte är invigda kan jag här förtälja att befolkningsmängden numer uppgår till  fem miljoner i det hockeytokiga Finland, av dem är ca 300 000 svenskspråkiga d v s ungefär 6 procent.
Många av de finlandssvenska uttrycken är för evigt inristade i mitt hjärta. Vackert så. När det gäller att plocka ut enstaka favoriter väljer jag utan konkurrens uttrycket "kasta sig". Ett språkbruk som  obönhörligen leder till missförstånd. "Jag går och kastar mig" betyder helt enkelt att jag tar mig en tupplur. Jag vet inte. Kanhända man använder uttrycket i brottningskretsar och eventuellt inom vissa grenar i friidrotten. Ingen aning. Jag får ta reda på det.

◙ ◙

Och sedan var det ju han Nixon, USA:s tidgare president, som under sin tid var mycket upptagen av politiken och kontakter bland annat till Mellanöstern. Hustrun Pat började få problem då hon inte lyckades fånga makens intresse. Pat rådfrågade sin psykolog om hur hon skulle bete sig. Hon följde givetvis råden hon erhöll och gjorde enligt följande: på kvällen när hon väntade hem  Richard satte hon sig på en vacker taburett i det lyxiga sovrummet klädd i sina vackraste underkläder. "Patsy" hade en bh av svart spets på sig, ena axelbandet neddraget och ena bröstet hade hon lyft utanför bh:n. Hon hade övat in hur hon skulle sitta och se förförisk ut så att maken för en stund skulle tänka på något annat än utrikespolitiken. Till slut anlände Richard, han stegade in i sovrummet och utbrast: "Elände, nu glömde jag i alla fall att ringa till Moshe Dayan!"

Inga kommentarer: