15 november 2011

Otroligt starkt kryddad


Här ser du Anders Palmér, en landslagsmeriterad mittfältare, som kom till Trelleborgs FF från Malmö FF våren 1989 efter flera hundra A-lagsmatcher. I kultboken Trelleborg à la carte - kända trelleborgsprofiler väljer ut sina favoriträtter 1990 kan man bland annat läsa om Anders speciella förhållande till brasiliansk variant av pepparbiff.

"På en semesterresa till Brasilien så hamnade vi, jag, min fru och några andra par i laget på en äkta brasiliansk restaurang. Till saken hör att oxfilén i Brasilien är helt fantastisk, ej jämförbar med Sverige.
Den här brasilianska pepparbiffen var mycket starkt kryddad och då menar jag otroligt starkt kryddad. Eftersom ölen kostade 2,50 glaset, så fick det bli många öl för att klara av kryddningen.
Men alla dricker ju inte öl, så ett par beställde vin istället. Och det är väl ingenting fel med vin, men biffen krävde öl. Killen som hade valt vin, svettades något så otroligt att det formligen rann ner på honom, han var genomsur.
Bara att sitta och titta på honom när han åt sin pepparbiff med vin var en otrolig syn. Pepparbiffen var så god att vi återvände dit ett antal fler gånger, då drack alla öl."

Finns intresse, hör av er gärna så kan jag fixa/maila receptet på brasiliansk pepparbiff.
Med andra ord, saken är biff och i nästa vecka lovar jag att bjuda på finska smörgåsar, allt enligt trelleborgskan Ulla Türsch. Smaskigt värre.

- En e allri så mätt, ad en ente kan eda litta te (välkänt skånskt talesätt)

◙ ◙

I DN av idag, NAMN och NYTT,  läser jag följande:

- Tandläkare får uppleva mycket av emaljens baksida, fnissar Benny Wahlberg. Där fick Benny allt till det!

Inga kommentarer: