23 oktober 2011

Sympatier

Hektisk sportsöndag. Hinner inte med alla sändningar och tur är väl det. En sväng ut för några friska andetag i det härliga höstvädret är ett måste innan jag bänkar mig för sittning.
Kl 15 däremot är fokuseringen total. Tennisfinal. Jarkkis möter fransmannen Gaël Monfils. Finnen är för tredje gången i ATP-final just här i Stockholm. Nieminen från Masku har sedan tidgare en ATP-titel i handbagaget, från 2006 i Auckland (hard court), New Zealand. Med andra ord, det är högtid att masa sig upp på segerpallen nu. Samtidgt är jag lite bekymrad över finnens nerver i avgörande lägen. Jag har för mig att Nieminen, trots ett enormt publikstöd i Kungliga hallen 2001, och 3-0 ledning i avgörande set inte orkade stå emot det holländska fyrverkeriet i form av Sjeng Schalken som gick från 0-3 till 6-3 i skiljeset. Usch! Finaler har inte varit finnens grej. Vi med finska sympatier hoppas på ett trendbrott idag. Ko, Jarkko. Ko.
Samma klocklslag startar lokal kraftmätning i Manchester. Blått mot rött. Lillebror mot storebror.

"Traditionellt brukar man säga att det var utbölingar och katoliker från Irland som höll på Manchester United och protestanterna höll på Manchester City. Så är det självklart inte längre. Ska man försöka sig på att hitta någon geografisk tillhörighet så kanske Unitedfansen kommer från de västra delarna av Manchester, kring hemmaarenan Old Trafford, och att Cityfansen kommer från centrala Manchester och de östra delarna."
(Stuart Brennan, fotbollsreporter på Manchester Evening Post)

Inga kommentarer: