28 september 2011

Spa och fasa

Förkylningstider. Det snörvlas och nyses överallt just nu. Ge mig ett handtag, hörru?! Nej, TACK! Host. El. Duschattacker. Kontraster och konturer. Persienner. Salsarytmik. Havrefras. Lös ögonfrans. Någon mörkar. Luma. Profilredigeringar. Fantasifulla kulisser. Ramavtal. Ord utan meningar. Migränframkallande lysrör och överbefolkade varuhus. Jag nyser igen, använder min gamla näsduk jag fick i julklapp av gammelmormor. Väl använd. Säljes icke! Vänster benvärmare sluter till vid ankeln och jag är irriterad. Höstvarmt. Klibbig rygg. Tar av tröjan. Fryser. Vadå? Ej i trafik!

Väl hemma blandar jag ihop förkylningsdryck; hackad ingefära i hett vatten med några skivor citron. För sent i förebyggande syfte dock. Skadan är ju så att säga redan skedd eller skada och skada. Det är ju bara en simpel förkylning. Å andra sidan, bästa ”försylningsrickat” är – enligt finsk polare – tre à fyra stora feta snabba glas hembränt, snabbt som ”sutton” i säng med kläderna på och sedan bara sova och vakna upp! Bortblåst. Frisk. Så. Laperotricket, vet du. Inte krångla sig, grabben. Näe, jag vet inte, jag. Funderar vidare på den där palsternackan. Tar också i trä. Simultanförmåga. Överraskad. Stickor. Tänder ett ljus. Öronrävar hänger i klasar. Tschau! Förkyld. Äh!

Inga kommentarer: