21 april 2011

Skära snitt

Mycket med småblommor nu. Snittar. Kors. Småplock. För att inte tala om scilla. Överallt. Jag nickar till men tappar inte hakan. Alltid detta tjat. Jag har ju jobbat i växthus i min ungdom. Jag vet, men det var inomhus. Bänkat mig lite i Stockholms parker. I april. Sparkat på en tidning. Ätit en 88. Tiden går fort an.

Tygblommor på en balkong. Lättskötta med van axelryckning. Kanske inte lika levande. Nej. Och alla cyklister vaknar till liv. Kedjereaktion. Staden andas men inte Hornsgatan. Det rullar på. Susar. Inte så märkvärdigt kanske. Vi har varit med om det förr. Säsongsskiftningarna. Vintern blev dock alldeles för lång men nu skiner solen från obeskrivligt vacker himmel. Blir ju alldeles varm innanför tullarna.

På Hantverkargatan börjar så plötsligt en yngling att spy för full hals. Välfungerande epiglottis. Hundar måste vara låsta. I koppel, då. Långtidparkeringen är avstängd. Den har blivit för kort. Jag läser på skyltar. Trivsamt. Nu blir det pizza. Inbakad calcione. Du eggar mig. Bara 10 minuters väntan. Mariestad.

6 kommentarer:

Ailas sa...

Påsk, javisst!
Memma, javisst-javisst!
Sol, en het klot på kinden, blommor överallt, mattor med vitsippor idag. Jag njuter, mer än på väldigt länge.
Pizza? Är du galen?! Häng med till Blåkulla i stället, min svarta katt är redo på kvasten.
Bäva molnen!
Glad Påsk!

Ailas sa...

Påsk, javisst!
Memma, javisst-javisst!
Sol, en het klot på kinden, blommor överallt, mattor med vitsippor idag. Jag njuter, mer än på väldigt länge.
Pizza? Är du galen?! Häng med till Blåkulla i stället, min svarta katt är redo på kvasten.
Bäva molnen!
Glad Påsk!

Raggmunk sa...

Memma så här på skärtorsdagen, jo men visst. Glad påsk på dig med!

kent sa...

Sov länge imorse. Som sig bör en fredag som denna. Ett riktigt bra inlägg från dig må jag säga. Ett finsk/svenskt poetiskt bidrag till påsker.

Glad sådan på dig

josephzohn sa...

Snacka om fint inlägg!
Glad Påsk!!

Tommy sa...

ailas: tack för kvastinbjudan men jag stannar kvar. Trevlig resa:)

raggmunk: Mämmiä koko kansalle

kent alias bruno: Glad Påsk till dig med och tack.

josephzohn: tack för påskorden