28 mars 2011

Korkar och färger


Carl Jan Granqvist - vinikon och adjungerad professor i matkonst - berättar om sin relation till kork;


-"Bara unga vindrickarnationer dricker fostervatten, alltså vin med skruvkork. Vin på lagring kräver självfallet naturkork. Men den har dåliga egenskaper också. Att dricka vin med korksmak är äckligt. Har jag en bankett står jag ändå och testar vartenda vin, om jag så ska servera hundra flaskor. Det måste man göra, när fem procent av dem kan vara korkskadade. Det är ännu dyrare att dricka vin med skruvkork än att slänga de skadade flarrerna!"


Apropå vin så hörde jag denna story för några dagar sedan;

En kund kommer in på bolaget för att köpa gott vin till helgen. -"Rött eller vitt?! frågar expediten.

-"Spelar ingen roll, jag är färgblind!" svarar kunden snabbt.

Inga kommentarer: