10 februari 2011

Belos

(bild från facebook)
Den så kallade vinterklassikern, mellan JOKERIT-HIFK, på Olympiastadion förra lördagen drog hela 36 644 åskådare - ett prydligt nordiskt publikrekord vad hockey beträffar. Till mitt stora förtret vann HIFK matchen med uddamålet. Matchens förgrundsfigurer var ungtupparna Mikael Granlund (HIFK) och Teemu Pulkkinen (Jokerit). Ingen av dessa är dock med i LG Hockey Games. Märkligt, om ni frågar mig.
I samband med klassikern fick Jari Sahros stoltsera och flyga fram med ögonsten av märket Belos. Enligt initierade källor till redaktionen har han använt kärran under fem årtionden. Bra grejer det där med andra ord.
Apropå LG Hockey. Turneringen har redan startat med match i Moskva där ryssar tar sig an finnar. 1-1 efter första. Om mindre än en halvtimme är det nedsläpp mellan nya glada Mårts och långhårigt teatraliskt kontringsspel. Uppeggande? Inte, om ni frågar mig. Dock, känner mig alltför väl. När söndagen är inne sitter jag fastklistrad framför Sverige-Finland. Likadant varje år!

1 kommentar:

Rune sa...

Härlig maskin! Med det ovanliga isbladet på tre meters bredd.