21 juni 2010

Danmarkifierad

Lillen stod ju på toppen av sin karriär under stekhett VM i Mexico 1986. Han spelade hem hela VM-bucklan mer eller mindre på egen hand till sitt Argentina. Vi kommer ju ihåg hans klassiska solomål ( kommentator Victor Hugo Morales skriker sig fortfarande hes över målet) och handbollsmålet.

Själv blev jag imponerad av Danmarks insats där i gruppspelet. Landet, i sitt första VM-slutspel, sopade hem tre raka vinster över Uruguay (6-1), Skottland (1-0) och forna Västtyskland (2-0)! Jag ryser av välbehag när jag tänker tillbaka på deras frejdiga och svängig offensivlusta. 1986 blev jag allt Danmarkifierad, ett tillstånd som numera är bortblåst. Danskarna hade därefter svårt att komma ner på jorden efter magnifikt gruppspel. Den 18 juni, i andra omgången, föll man så mot ett taggat Spanien med siffrorna 1-5. Tak och Godnat. El Buitre snickrade till fyra. En match som jag såg på skakig tv-bild på en sunkig vägkrog norr om Seinäjoki, tillsammans med ett slutkört fotbollsgäng efter ny bortaförlust!

Kuriosa från Mexico 1986 är också att "vågen" fick sitt internationella genombrott.

GAMMELDANSK

Inga kommentarer: