3 maj 2010

Finsko

Jalonens VM-trupp på finska:

Maalivahdit: Iiro Tarkki, Petri Vehanen, Pekka Rinne

Puolustajat: Petteri Nummelin, Lasse Kukkonen, Topi Jaakola, Mikko Mäenpää, Juuso Hietanen, Janne Niskala, Pasi Puistola, Sami Vatanen

Hyökkääjät: Juha-Pekka Hytönen, Antti Miettinen, Tommi Santala, Riku Hahl, Sami Kapanen, Jarkko Immonen, Petri Kontiola, Lauri Korpikoski, Jussi Jokinen, Antti Pihlström, Oskar Osala, Juhamatti Aaltonen, Jori Lehterä, Leo Komarov

Målvaktssidan är jag inte orolig för. Rinne klar etta. Vehanen står med största sannolikhet i öppningsmatchen mot den dansk. Backbeståndet däremot ett orosmoment. Mäenpää, Jaakola, Puistola och Kukkonen. Näe, jag är inte imponerad. Salmela (New Jersey Devils) ådrog sig skada i lördagens match mot Tjeckien och finns ej med. Ett stort backavbräck.
Harigt av Jalonen att ej ta med Mikael Granlund och Teemu Hartikainen. För min del hade Santala fått stanna hemma. Hahl och Hytönen har ju samma roller som Tommi. Likaledes vad beträffar Osalas (AHL) plötsliga uttagning. Varför?! Som sagt, Gra och Har hade varit värda en plats, nyttigt med tanke på framtiden, känna på hetluften etc. Kul i alla fall med ungtuppen Vatanens medverkan! Bra, Jukka.
Vad skall vi ge Finland för chanser i Tyskland? Kvartsfinalplats. Inte mer. Tack.

2 kommentarer:

JenkkiBlogg sa...

Brukar du vara inne något på Yle Sporten? Där skriver bl.a. herrar Kunnas och Chriso Vuojärvi en hel del. Hursomhelst så verkar många tro på Finland. Kanada och Ryssland är favoriter, men Finland sägs ha ett bättre lag än Tjeckien, Sverige, USA och Slovakien.

Tommy sa...

Jag är inne å kollar. Det ser som sagt var skralt ut backmässigt, därav min skepsis till framskjuten placering. Många offensiva backar såsom Nummelin, Vatanen, Puistola men ingen riktigt som vågar ryta till fysiskt. Jag hoppas att jag har fel och att semifinal hägrar och där kan ju allting hända.....