4 april 2010

Jambe



En sällsynt begåvad backtalang av internationellt snitt. Redan som 17-åring debuterade Jarmo Wasama (#2) i hockeylandslaget och 1965 i hemma-VM var han outstanding i det finska laget eftersom han vann den interna poängbörsen.

I FM-ligan valdes han in i All Star-femman vid fem tillfällen. Fantastiskt facit ety han lirade på FM-nivå i sex säsonger (Ilves)! Hjärtförstoring, säger jag. Backen med det fina spelsinnet valdes även till årets bästa spelare vid ett tillfälle. Ett OS (-64). Karriären och livet fick ett abrupt slut då han den 2:a februari 1966 förolyckades i en bilkrasch. En mörk dag i finsk hockeyhistoria. Jarmo blev bara 22 år. Legend.

2 kommentarer:

Ailas sa...

Det där underbarnet har jag inte hört talas om alls. Jag som trodde att jag kan finsk idrott... Men när jag tänker efter så är det nog bara Selänne och Koivu jag kan, plus Kari Eloranta då, som var en stor stjärna här i Jönköping. Det var en Marjamäki också... och många fler. Ruotanen...

Här har det blivit en massa memma i påsk. Oj så gott, tyckte även mina gäster. :)

Tommy sa...

Hört mycket och läst om honom. Fantastisk lirare som dog alldeles för ung.Hört och läst en hel del om honom.
HV har haft fina finska hockeyambassadörer i sitt lag genom åren. Du nämner några.... + Ruotsalainen, Keskinen, Palo etc.

Här står memmakartongen kvar i kylen, mycket kvar. Jag måste kolla bäst-före
Tack för titten, ailas.