28 december 2009

Nykarlebyhistorier


Café Brostugan. Pittoreskt. Ett känt riktmärke. Stugan byggdes i samband med att en bro byggdes över älven. Brostugan har varit ett café ända sedan 1930-talet. Ägs numera av Nykarleby stad och är fortfarande ett sommarcafé. Vistats mycket i Nykarleby eftersom jag hade min mormor och morfar där. När jag och mina syskon kom åkandes med mor och far och närmade oss Nykarleby och slutligen befann oss i jämnhöjd med Brostugan visste jag att det inte var långt kvar till mormors och morfars hus på bangatan.



Ett annat välkänt ställe är Kuddnäs gård. Författaren Zacharias Topelius (1818-1898) barndomshem. Ett ståtligt "heimane". Sedan 1934 ett museum.
Sina sista år vid livet levde Topelius på Björkudden i Sibbo, öster om Helsingfors.


KUDDNÄS MUSEUM

TOPELIUSKRONOLOGI

5 kommentarer:

Anonym sa...

Brostugan är inte så överväxt nuförtiden! Bilden på Kuddnäs är nog fel,denna föreställer Juthbacka herrgård, Huset till vänster är rivet, år -84 var det nya hotellet färdigbyggt ung. på samma plats. Min sambo M jobbade där i 9 år på restaurangen.
Mvh mwalker

Tommy sa...

Ajaj! Jag är ute å cyklar i vintermörkret. Bilderna hämtade jag ur en bok tryckt 1960; "ETELÄ-POHJANMAA" Matti Poutavaara. Bildfels-Nisse har varit framme i boken m a o. Å andra sidan borde jag ha varit mer uppmärksam och på så sätt undvikit felaktigheter. Juthbacka har jag besökt må du tro! Kuddnäs gård också för den delen.
Tack för din uppmärksamhet och för din kommentar, Mr Walker. Nu har jag bytt fel till rätt, hoppeligen. Gott nytt år! Skål.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Väcker fina barndomsminnen till liv, minns hur gott det var då vi åt vofflor med morfar Theodor och mormor Alma efter att vi plockat blåbär i skogarna, inte så långt ifrån Bangatan en sommar, kanske
1988?!

Topelius barndomgård Kuddnäs väcker ett annat minne till liv, vi åkte dit på klassresa med åk 6 från Lagmansskola i Jakobstad, och mitt i rundvandringen började 2 klasskompisar slåss då guiden visade upp gamla sockerkrossar som användes under tiden då Topelius sprang runt vid Nykarlebyälven.

Tack för återupplivningen av fina minnen, god fortsättning!



PS. Fo föbi Brostogon 2 gang onde jullååvi mi Bossinn! Mychi snön haddi!


/Herman

Tommy sa...

Bra där, Herman! Tack för uppdatering etc. Fight mitt under rundvandringen!!
Gott nytt år till dig, Herman! Skål.