2 september 2009

Ken Loach

Jag är ett stort fan av brittiske regissören Loach. Han är ju känd för sina extremt starka sociala rullar, diskbänksrealismens mästare. På förhandsvisning igårkväll på Park. Filmen handlar om en fotbollsfanatisk frånskild brevbärare Eric (Steve Evets) som befinner sig i en livskris, till på köpet har han tre slashasar till söner hemmavid. Eric Cantona agerar livscoach och gör det suveränt som sig själv! I filmen visas snuttar från Cantonas bravurnummer ute på den gröna mattan och jag ryser av välbehag.

Looking for Eric börjar helt i Loach anda men allteftersom filmen fortskrider övergår den i en veritabel "feel good-känsla". Inte den Loach vi är vana vid! Filmen drar ned applådsmatter och ovationer. Efteråt går jag ut med ett leende på läpparna.
Loach största publikfrieri, de filmer jag sett av honom i alla fall.

2 kommentarer:

Markus Tnbrg Tennberg sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shawn_Johnson

Tommy sa...

Tack, Markus! Jag blev orolig där för ett kort ögonblick. Nå't konstigt där mitt i bilden men nu är ordningen återställd. Tack för avstämning.