27 juli 2009

Tossavainen kapitel 1/3




En tid i mitt liv - närmare bestämt i två år - studerade jag i Vasa där bland annat lärarna Henelius och Molander (vitsarnas okrönte konung) förgyllde tillvaron för oss kunskapstörstande elever.

Jag går inte närmare in och pillar på hur jag lyckades komma över ett av de tre kontorsutrymmen på Storalånggatan i centrala Vasa, vintern 1985. Nej, det gör jag inte men i eftertankens kranka blekhet konstaterar jag lugnt att där skulle jag aldrig stuckit in min nyfikna snok.

1985. Vinter. Studietider. Affärsmagnaten Vesa Tossavainen var under den här tiden en välkänd profil och hade alltid stora grejer på gång. En businessman med näsa för stora stålar - näsan som satt under ett par rejäla svarta hornbågade briller. Vesa hade många järn i elden och syntes titt som tätt på innekrogarna. Ja, han var en mångsysslare som inte alltid höll sig inom lagens råmärken.

Hur det nu än var dök Vesa Tossavainen upp den där olycksaliga torsdagseftermiddagen med ett påklistrat leende som inte klädde honom överhuvudtaget. Det visste han också om men det bekom honom inte. Det återstod en hel del renoveringsarbeten i det nedlagda tidningshuset kunde vi konstatera när vi gick husesyn - jag, Vilgot och Dan-Jakob. Tossavainen brast plötsligt ut i ett frejdigt skratt och harklade ur sig följande harang:
-" Pli siitfint. Ge två veckor. Dyss i korridår och lite tiskpenk. Krappar. Perkele.!"

Jakten var över för oss tre desperata själar i behov av tak över huvudet. Kollektivt boende. Baggis. Inga problem. Nu kan jag ägna mig åt studierna i lugn och ro, tänkte jag i mitt stilla inre.

-"Blir bra det här bara det blir målat" kommenterade jag det hela i samma sekund som Vesa visslade iväg med påskrivna hyreskontrakt i högsta hugg. Skithuset låg dessutom i en annan till kontorslokalerna angränsande byggnad. Där stod vi tre med brallerna nere.

En månad gick. Varken dusch eller diskbänk hade installerats. Vesa lyste med sin frånvaro. I den så kallade köksavdelningen hade han i alla fall slängt in en uråldrig gammal spis, en med två plattor och ugn. En tidig fredagsmorgon provkörde jag den med avancerad matlagning i form av äggkokning men ingenting hände. Den var död. Pannkaka.