9 juni 2009

Taskinen

Friidrottssäsongen har dragit igång på allvar. Karusellen kommer att snurra runt hela sommaren och en bra in på hösten. Kul, tycker jag. Ikväll är det dags för Folksam Grand Prix på Slottsskogsvallen i Göteborg, visas på TV4 21.00. Jag skall slänga ett öga på tillställningen eller två.

Mustafa skall göra ett allvarligt försök på 5000 meter. Han går in för att gå ut och slå Gärderuds 13.17,59 från 1976. Lycka till, Musse.

Öppnar nostalgifönstret igen och blickar tillbaka på friidrotts-EM 1974 i Rom. Ett EM som jag tydligen har svårt att släppa. En klang- och jubelfest i blåvita färger (medaljskörden: 4-1-5).

Markku Aulis Taskinen dök upp som en gubbe ur lådan och bröstade till sig ett oväntat brons på 800, från ingenstans egentligen! Tiden utmärkta 1.45.9. Vann gjorde Susanj och tvåa en viss Ovett. Ett brons till i samma spel för Markku; i långa stafetten.

Fyra år senare vann Taskinen guld på inomhus-EM i Milano. Man kan utan omsvep konstatera att Kuusamosonen, född 25 februari 1952, fick till det i Stövellandet.

4 kommentarer:

GeoTaifun sa...

Själv minns jag mest den polska gazellen Irena Szewinska. Hon sprang så vackert. Herr Bruch tog sin bronspeng då tror jag. Skall kolla.

Tommy sa...

Ja, hon sprang fantastiskt och undan gick det! Stämmer, Björn. Bruch knep bronset på resultatet 62.00!!

GeoTaifun sa...

Hittade resultaten, underbara namn.
Borzov vann 100 och Mennea 200.
Men ... undrar hur många som INTE var dopade av medaljörerna.

Tommy sa...

Usch! Vill jag inte veta! Rena kanylfesten kan jag tänka mig. Blodgivarbytarboden!!!Lätträknade skulle jag tro. "Drutten" från France, trestegshopparen Sanejev och henne du nämner, Szewinska, som vann både 100 och 200 etc! Oförglömligt EM! Riitta Salin vann helvarvet......