17 juni 2009

Inga hard feelings i Kåtnäs

Jag har många fina minnen från min skoltid. I början av 70-talet, då på hösten, skulle jag till att börja min första skoltermin på Kåtnäs lågstadieskola, Pitvägen 9. Jag minns min första skoldag som igår. Där stod jag spänd och förväntansfylld på gården med utsvängda gröna gabardinbrallor när plötsligt en äldre elev kom fram till mig och vrålade: -"Glasögonorm!"

Inga Gullström (på bilden) blev min första lärarinna och skulle bära ansvaret för oss nya. Hon var hård och rättvis och hon brann för sitt yrke. En auktoritet! På mig fick hon dock aldrig någon styrsel. Skamvrå och kvarsittning var alldagliga ingredienser under mitt första skolår, senare också skulle det visa sig till mina föräldrars stora förtret. Inga hade dock ett gott hjärta och hon körde alltid hem mig i sin Wartburg efter avtjänad kvarsittning. Tack för allt, Inga. Vila i frid.

4 kommentarer:

GeoTaifun sa...

Du skojar om skolans namn och gatan eller?

Tommy sa...

Sanningen är svår att höra!! "Gåggla" på KÅTNÄS så blir du varse om faktum, Björn!

Niclas E sa...

Kanonbra blogg! Även jag hade en lärarinna vars namn var Inga, Inga-Märta Flodby som varje morgon jagade igång orgeln och plågade fram "Trygga räkan ingen vara". Jag trodde länge att den handlade om en räka....men nu först i vuxen ålder har jag insett att titeln är "Tryggare kan ingen vara"

Tommy sa...

Tack för det, Niclas E!