22 april 2009

Proustens Eeva

Damen till vänster är en av de främsta finskspråkiga författarna - om inte den främsta. Hon är född 1928 (samma årgång som min far) och uppvuxen i Hiitola på Karelska näset (numera Ryssland).

 Har ni inte redan listat ut det så är namnet Eeva Kilpi och hon kallas för Finlands svar på Marcel Proust! The Grand Old Lady erhöll för övrigt det svenska Nils Ferlin-priset 2007.

Själv har jag inte läst några av hennes verk än, i bokhyllan står hennes "Fortsättningskrigets tid" och vänder ryggen till. Vänta bara! Till Proust har jag anledning att återvända men om honom vid ett senare tillfälle.

- När jag och dotter Claudia, 5, traskade iväg till dagis i arla morgonstund passade jag på att fråga henne om hon vet vad uttrycket "slå huvudet på spiken" betyder. Hon tittade med sina bruna och svarade: -"Jo, att man måste ha hjälm!!" Hon är förståndig, hon!

Inga kommentarer: