5 januari 2009

Skidor i alpinbacke





Kraftprovet och Tour de Ski-cirkusen över för denna gång. Ett spektakel med sju deltävlingar på nio dagar. Prissumman är nästan miljonen till segraren och 400 färska poäng.

Spännigen angående den totala världscupen har försvunnit. Råkar du ha otur och prickar in en förkylning med feber och frossa under pågående Tour är du "körd" för resten av säsongen. Jag tänker närmast då på Kalla som förhoppningsvis blir het igen i spåren.

Jag kollade avgörandet igår på damsidan; jag förundras över hur den ständigt dopingförföljde Kuitunen tog sig samman och hade en rackarrökare där på slutet. Helt säker på att Saarinen skulle greja det. Ett grymt slut annars där åkarna ta sig upp till målet i Alpe Cermis, en alpinbacke motsatt väg till 1.280 meters höjd. Vansinne?!

Funderar även på vart alla ryskor tagit vägen? Inte en ryska bland de 15 bästa. Nej, det sa jag inte. Schweiziskt i form av Cologna på herrsidan. Nu prickar vi in formtoppen till Skid-VM som avgörs i Liberec (18.2-1.3).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tommy! ...tänker närmast på Kalla!

Kalla ska afa cool o inte sjuk! ifjol var de virpi som var sjuk, har du börjat hålla på "svenskan" ;) men svenskar är oxå människor som en sa åt mig en gång... Härligt med uppdaterad blogg! :) / Boll

Tommy sa...

Lite kittlande där att jag tänker närmast på Kalla;) Äh, jag är trött på skidcirkusen helt enkelt. Svenskar är människor, ryssar är också ryssar även om de är stekta. Tack för inlägget, Boll. Kolla gärna 10-i-sjunde-himlen-upplevelser-med-Suomipoika alt. 10 nära-döden....