14 december 2008

Bangolfsbandy och floskler

4-0 till 4-6. Nära-döden-upplevelse. 11:e i ordningen? Hockey? Hartwall? Nej. Innebandy-VM. Prag. Final. Finland mot Sverige.....6-6 vid full tid! Yes. Finsk sisu....där satt den. "Broz"Tiitu i förlängningen. Finskt jubel, en underbar dragning ger äntligen Finland VM-GULD.

En innebandymatch med tre perioder, Finland ägde första och sedan var det Sverige för hela slanten. Blåvita laget var helt förhandlingsförlamat allt medan Sverige kröp närmare.

Själv kände jag mig som att jag hade en lårkaka på armen.

Finalen hade dessutom två ansikten; ett blåvitt och ett blågult. Förbundskaptenen i Finland hade lagt ut tre taktiker; stenhårt i början och sedan bjuder vi in Sverige för att sedan avgöra på övertid. Finland kom igen i slutet av ordinarie och lyckade reducera (5-6) och kort därefter kvittera (6-6) tack vare powerplay.

Kohonen missade en straff. Dramatik. Små marginaler. Finland hade ett stolpskott vid ställningen 4-4. Bollen är rund och envis. Matchens två profiler; Jihde med två mål och Lasse "Karalahti"Vänttinen med tre powerplay-mål. Tack vare guldet kallar jag honom hädanefter för Lasse Vändningen.

4 kommentarer:

josephzohn sa...

Grattis, detta har ni Vänttinen på länge :).
Nu är det här inte en sport som jag bryr mig om, men ett guld är ju alltid ett guld!!

Tommy sa...

Innebandy är bara en lek på blodigt allvar!

josephzohn sa...

Men nu ser jag det klart.
I can see clearly now!!
"Bangolfsbandy", är som 4 för 30:- på Seven Eleven, bangolfsbandy, du har myntat det, uttrycket som går rakt in i bandylexikonet :))

Tommy sa...

Tack för det;)Kul att jag kan bidra med någonting till denna värld!