7 november 2008

Johns långa häck

Häcken full här på FINNS HERE för här kommer John Akii-Bua som chockade en hel värld genom att klippa och vinna långa häcken vid OS i München 1972, dessutom på nytt världsrekord 47.82, en tid som höll sig i fyra år.

Många har J A-B:s segerlopp som ett av sina bästa OS-minnen, tydligen såg han alldeles chockad ut när han tittade upp på reslutattavlan..... i Uganda blev han förstås nationalhelgon och av Idi Amin premierad med bland annat hus etc tack vare bragden i München. John hade ju i slutet av 60- och i början av 70-talet satsat hela sin själ och tid på korta häcken men först två år innan OS i München insåg han att 400 meter med häckar är bästa receptet. Akii-Buas OS-guld var det första någonsin för nationen Uganda.

Aki-Bua växte upp i en familj med 43 barn, fadern hade 8 fruar, med andra ord ett storslaget kollektiv. När regimen Amin störtades flydde polisofficer Akii-Bua med sin familj till Kenya. Efter några år återvände han. Han dog vid 47 års ålder efter en tids sjukdom, överlevd av 11 barn. Själv minns jag väl inte så mycket av OS 1972, jag har svaga minnesbilder av att Vasala och Virén huserade på banan.

◙ ◙

Ikväll startar Bandyns elitserie med tre matcher, jag är allt tvungen hålla mig uppdaterad i bandyns värld för att överhuvudtaget hänga med i bloggsfären. Jag har upptäckt att bandyn för mången är ett livselixir, ja, ett sätt att leva - bandy är liv!


Ingen Karjala ikväll!

6 kommentarer:

josephzohn sa...

Honom minns man med glädje, en glädje lika stor som att bandyn åter regerar ...

Tommy sa...

Ja, bara namnet! JOHN AKII-BUA. Ja, jag får väl bege mig till Zinken, kanske. 12:e december får arenan vid ringvägen storfrämmande, eller hur, josephzohn?! Tyvärr har jag annat för mig då.

josephzohn sa...

12 december är verkligen ett datum att lägga in i kalendern om man inte redan gjort det ...
Hammarby vs Vetlanda BK.
Huvva, huvva ...

GeoTaifun sa...

Klart du skall gå på bandy.
Lägger man ett citat som "bandy är liv" då vet man.

Akii-Bua sprang ett extra varv över alla häckar efter sin vinst, och han vann på innerbanan vilket anses som omöjligt, men det var det ju inte.

josephzohn sa...

Klart du ska gå på bandy, undvik bara dom där djävulsröda :))

Tommy sa...

Ja, jag får offra mig och krypa till bandykorset,måste kolla kalendern. jag återkommer med matchreferat längre fram....