29 juni 2008

Kejsaren i nya shorts

Alla vet vem han är. I alla fall inom fotbollskretsar. Han är Kaiser och kanske en av de bästa försvarsspelarna genom tiderna.

Franz Beckenbauer firade gigantiska triumfer md sitt Bayern München under 70-talet. Laget vann bland annat Europacupen för mästarlag tre år i rad 1974-1976 samt flertalet liga- och cuptitlar.

Han var med redan i VM 1966 och kvitterade ut silvret med sitt Västtyskland. 1974 förbyttes silvret till guld. Beckenbauer - liberogeneralen med det extrema spelsinnet - avslutade sin aktiva karriär 1982.

Das stimmt, Franzen blev med andra ord veltmeister både som spelare och tränare. Numera väger hans ord tungt vid laguttagningar vad beträffar Bayern München och landslaget, skriver gärna fotbollskrönikor och kommenterar mer än gärna.
Han är tysk fotboll.

Hugaligen. EM-finalen går av stapeln ikväll. Jag tror på Spanien men vet att Tyskland vinner. Mitt tips blir därefter;
TYSKLAND -SPANIEN 2-1

Sa jag det?! Nähä. EVILÄ!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat, Tommy!!! Ngt. kanske jag borde också försöka med-Blogga!
Pena

Tommy sa...

Tack Pena! Håller med, gör det!

josephzohn sa...

Du sa det.
Och det var FEL.
Man kan väl lugnt säga att jag vann tipskampen.
Wunderbaum.
Men.
Franz mit ella är en av de största genom tiderna!!

Y Viva Espana!!

Sa jag att jag vann tipskampen??
Sa jag det??
Huvva, huvva!!