23 april 2008

Ljuva hockeyminnen

Snart stundar hockey-VM i Kanada och det verkar bli en rolig turnering för Finlands del.

Finländska lagledningen väntar fortfarande på klartecken ifrån Selänne. Hoppeligen blir det ett JA. Tyvärr räcker dock inte Sheddens mannar till i finalen utan Lönnlöven vinner med fanatisk hemmapublik i ryggen. M a o en förarglig silverpeng igen.

Jag kommer osökt att tänka på guldvrålet i Globen 1995. Finland tog sitt efterlängtade hockeyguld och Koivu & Co intog senare på kvällen svenkarnas egen guldjubelplatta. Vow!

Tyvärr missade jag finalen den gången, har ej missat många hockeymatcher i mitt liv där Finland ingått som ena part men den gången.....jag repade med Grannfolket (amatörteater/"Fattiggubbens brud") och ingen i gruppen var särledes hockeyintresserad.

Visst, på kvällen deltog jag självfallet i feststämningen på Sergels torg. Ljuva hockeyminnen.

Inga kommentarer: